Bevezetés
Mind a pedagógus, mind az edzői szakmának szüksége van arra,
hogy a szakemberek, iskolák, szakosztályok és klubok pedagógiai
munkáját feltárjuk, mérjük, értékeljük, ezáltal is
elősegítve nem csak az egyes sportoló intenzív fejlődését,
hanem a klubnak és természetesen magának az adott sportágnak is a
sikerét.
Enkulturáció
Az enkulturáció fogalmának meghatározásával kezdeném
dolgozatomat, hiszen teljességében a sportpedagógia és úgy
általában a pedagógia egyik legnagyobb alappillére. E szerint az
emberi létezés alapközege a kultúra, melyben minden ember él.
A kultúra pedagógiai jelentősége abban rejlik, hogy a nevelés a
kultúra közegében történik – a nevelés mindig kulturális
teljesítmény, vagyis a kultúrát meg kell tanulni. A
sportpedagógiát is az enkulturáció kell alávetni. Ennek
értelmében csak olyan tanár tud sportpedagógiát oktatni, aki a
sportot mint kultúrát el tudja sajátítani.
Szocializáció
A szocializációs (beilleszkedési és személyiségfejlesztési)
folyamatok az enkulturáció részfolyamatként értelmezhetőek. Az
egyes embernek a társadalmilag létrehozott szociális világba
történő beilleszkedése és a személyiség kialakulását és
fejlesztését megvalósító, elsődleges (primer) szocializációs
fázis (a születéstől 5-6 éves korig) illetve a másodlagos
(szekunder) szocializációs fázis (5-6 éves kortól 14-15 éves
korig) határozza meg. Viszont ezen fázisokban történő esetleges
pszichológiai sérülés esetleges frusztrációhoz vezethet. Azzal
viszont, hogy a primer és szekunder fázisban történő fixálódás
folyamata kialakul, nem értek egyet, hiszen az egyén szociológiai
és társadalmi nyomásra képes új, szintén időszakos fixálódási
pontra reflektálni.
Nevelés
Az enkulturáció és a sikeres szocializáció folyamata mellett, a
sportpedagógiában a nevelésnek van a legnagyobb szerepe. A
nevelési folyamat alapja a felnőtt és felnövekvő ember között
megvalósuló interakció, amely lehetővé teszi a folyamatok
mikroszociális szintű vizsgálatát (edző-sportoló,
sportmenedzser-sportoló, szülő-gyermek, edző-szülő stb.
kapcsolatok).
Viszont a sportpedagógiában történő szociálissá alakítás,
nem egy feltétlen motivációs vonal egy sportoló egyén számára,
hiszen a sport a szociális érzékenységet félretéve a küzdelemre
és harcra nevelés. A szociálissá alakítás helyett a
sportpedagógiában az egyéni kontroll fogalmát javasolnám, mivel
az értékrendek, elvárások, normák, szerepek, szabályok és
viselkedésmódok szabályozása egy a pszichikai kontrollra való
nevelés által válnak hatékonyabbá.
Tanulás
A nevelés mellett a sportpedagógia egyik fontos tényezője a a
tanulás, mint egy a külső tényezők által előhívott és
irányított folyamat központi fogalma. A tanulás segítségével
értelmezhető az enkulturáció, a szocializáció, a nevelés és a
szociális tanulás folyamatai is. A tanulás az egyénben lejátszódó
„belső folyamat”, mely külsőleg nyilvánul meg a viselkedés,
a cselekvés, a gesztikuláció, a mimika, a nyelv, a művészeti és
egyéb készségek, illetve a különböző ismeretek által.
A sportpedagógiában egyre nagyobb figyelmet kell fordítani a
tanulásra, hiszen az utóbbi időben a sportágak az erőnlét
mellett a könnyebb technikai kivitelezésre fektetik a legnagyobb
hangsúlyt. Manapság, ahhoz hogy sportoló legyen valaki, 20
százalék tehetség, 25 százalék erőnlét és 55 százalék
technikai tudás szükségeltetik, amelyet a tanulás által
sajátíthat el a sportoló.
Viselkedés és cselekvés
A sportpedagógiai neveléshez illetve tanuláshoz kapcsolható a
viselkedés és cselekvés folyamata, amely egy szervezet vagy
személy megfigyelhető akciója vagy reakciója, mintegy másik
személy által előidézett cselekedet vagy annak abbahagyása, amit
akár a társadalmi szintű folyamatok (makroszociális), akár az
egyéni interakció (mikroszociális) vagy akár az egyénen belül
zajló pszichés (intraperszonális) változások interakciója
határoz meg.
Sportpedagógiai mérés és értékelés
Ahhoz, hogy a sportpedagógiai folyamatok sikeresek legyenek
elődleges szempontként a mérés és értékelés
eredményhányadosát kell figyelembe venni. A sport pedagógiai
mérés egyik lehetséges eszköze a teszt, feladatsor. Sokféle
típusról beszélhetünk, például tudásmérő, intelligencia-,
kompetencia-, képesség-, vagy személyiségteszteket használhatunk
a nevelő-oktató folyamatokban .
A mérés és értékelés mindenekelőtt objektív, vagyis
tárgyilagos, precíz, helytálló, megbízható és érvényes kell
legyen.
Sportpedagógiai valóság
A mérések és értékelések mellett, amely nem feltétlenül jelzi
pontosan egy-egy egyén állapotát, nagy hangsúlyt kell fektetni a
sportpedagógiai valóságra, tapasztalati valóságra. Viszont a
konszenzuális valóság (azok a dolgok, melyeket azért tekintünk
valóságosnak, mert azt mondták, hogy valóságosak, emellett úgy
is tűnik, hogy az emberek többnyire egyetértenek benne) csak
egyfajta paradigma. Valóságtartalma megkérdőjelezhető.
A sportpedagógia tudomány struktúrája/modellje
A tudomány hagyományos modellje három fő elemből áll, amelyek:
elmélet, operacionalizálás és megfigyelés. E szerint
sportpedagógiai valóság, mérés és értékelés képezik a
sportpedagógiai tudomány struktúráját. A szerint az
operacionalizálás során meghatározzuk azokat a lépéseket és
eljárásokat, amelyek segítségével azonosítjuk a mérni kívánt
mutatókat – viszont sportpedagógiai szempontból a
teljesítményváltozás nagyban befolyásolja ezt a szilárdnak hitt
rendszert.
A fenti modell csak a deduktív logikát, illetve deduktív kutatási
stratégiát mutatta be viszont kutatási probléma kieszközöléseként
érdemes különböző stratégiákat választani.
Elméletalkotás
Deduktív vagy analitikus alapelvek, fogalmak, törvényszerűségekből,
történeti tapasztalatokból speciális felvetéseket, azaz
hipotéziseket alakítunk ki. A deduktív módon gondolkodó kutató
nem információkban gondolkodik, hanem források és dokumentumok
alapján, valamint tudományosan megalkotott elméletekben és
eszmékben, amely pedagógiai szempontból véleményem szerint
egyáltalán nem fedi a tartalom szűrését.
Irodalom
Ángyán, L. (2000): Előterjesztés a sporttudomány értelmezéséről.
MTA Sporttudományi Albizottság
Bábosik I. (2004): Neveléselmélet. Nevelés az Európai Unióban.
Osiris Kiadó, Budapest.
Bély, M.–Kálmánczhey, Z. (1967): Testneveléselmélet.
Tankönyvkiadó, Budapest.
Bíróné Nagy Edit: Sportpedagógia. 2004, Dialóg Campus
Bíróné Nagy Edit (1990): A testnevelő tanár és szakedző
tevékenységrendszere. OM pályázati zárójelentés. Kézirat,
250. o.
Bíróné Nagy Edit (1998): Előterjesztés a sporttudomány
értelmezéséről. MTA Sporttudományi albizottság. Kézirat.
Bognár József - Pedagógiai és sportpedagógiai ismeretek
(Budapest, 2010., Készült az Önkormányzati Minisztérium
megbízásából)
Csermely P.; Gergely P.; Koltay, T.; Tóth J. (1999). Kutatás és
közlés a természettudományokban. Osiris Kézikönyvek,
Budapest.
Falus I., Ollé J. (2000). Statisztikai módszerek a pedagógusok
számára. OKKER, Budapest.
Földesiné Sz. Gy. (2000): Előterjesztés a sporttudomány
értelmezéséről. MTA Sporttudományi Albizotság.
Istvánfi Cs. (2000): Előterjesztés a sporttudományról. MTA.
Sporttudományi Albizottság. Kézirat, 2001.
Rókusfalvy P. (1985): Tehetségkutatás,-kiválasztás és-
gondozás. Testnevelés és Sporttudomány, 1. 16-21.
Szabó T. (2002): Jelen és távlatok. Magyar Edző, 3. 21-22.
Takács, F. (1971, 1989): Adalékok a testnevelés és
sporttudományok tudományelméleti kérdéseihez. TF Közlemények,
201–222. o.
Takács, F. (1972): A testkultúra fogalma és néhány
tudományelmélet problémája. TF Közlemények, 95–100. o.
Tomcsányi, T. (2002): Mentálhigiénés képzés a Semmelweis
Egyetemen. Animula K.
Trzaskoma-Bicsérdy G., Bognár J., Révész L. (2006):
Sportágválasztás az általános iskolában. Magyar Sporttudományi
Szemle, 1.
21-26.